1. Ms-Excel merupakan aplikasi Windows untuk melaksanakan pengiraan.
  2. Ms-Excel merangkumi baris (Rows) dan jalur (Columns) yang dikenali sebagai Spreadsheets atau Worksheets.
  3. Ms-Excel sangat berguna dalam kerja-kerja pengurusan, seperti pengurusan pejabat yang melibatkan penyimpanan maklumat yang berkaitan dengan angka.
  4. Bukukerja (Workbook) Excel adalah dibentuk oleh Cell.
  5. Setiap Cell mempunyai satu alamatnya tersendiri yang mana ditentukan oleh kedudukan Column dan Row.
  6. Column diwakili oleh abjad yang bermula dari A hingga XFD yang terdapat di bahagian atas setiap Worksheets.
  7. Row diwakili oleh nombor yang bermula dari 1 hingga 1048567 yang berada di bahagian kiri setiap Worksheets.
Menu Asas MS-Excel 2010

Nota Asas Pengenalan Ms-Excel 2010


Sumber : one-stop-solution.com

Mencipta Satu Workbook

Untuk mencipta satu Workbook baru;
  1. Klik pada tab File (1)
  2. Klik pada menu New (2).
  3. Bagi mencipta Workbook baru; 
    • Klik 2 kali pada ikon Blank Workbook (3) atau
    • Klik pada ikon Blank Workbook, kemudian klik pada ikon Create (4) atau 
    • Anda boleh pilih pada Office.com Templates (5).

Nota 1 : Mencipta Satu Workbook















Sumber :one-stop-solution.com

Mengenalpasti Cell Aktif

Rajah dibawah menunjukkan Cell aktif adalah B2.
B2 adalah dibentuk oleh Column B dan Row 2.
Bahagian yang memaparkan Cell aktif dipanggil Name Box.

Nota 2 : Mengenalpasti Cell Aktif Sk Petaling 1

Sumber : one-stop-solution.com
Memilih Satu Cell Memahami dan mengetahui cara cara untuk memilih data dalam Cell adalah penting kerana kebanyakkan daripada operasi yang hendak dijalankan adalah berdasarkan kepada Cell yang dipilih. Anda boleh memilih lebih dari satu Cell dalam satu masa. Ini membenarkan anda untuk membuat perubahan ke atas satu kumpulan Cell, termasuk menukar Fonts, Formatting atau pindaan dan sebagainya. Setiap Cell boleh mengandungi nombor, label atau formula.

Sebagai contoh;
Gambarajah di bawah menunjukkan Cell yang aktif adalah satu iaitu B4.

Nota 7 : Memilih Satu Cell Makmal Komputer

Memasukkan Data

Memasukkan data ke dalam satu Cell.

  1. Pilih satu Cell yang hendak dimasukkan data.
  2. Taipkan data yang hendak dimasukkan.
  3. Tekan kekunci ENTER.

Memasukkan data ke dalam satu ruang tertentu.

  1. Pilih satu ruangan Cell yang hendak dimasukkan data.
  2. Taipkan data yang hendak dimasukkan.
  3. Tekan kekunci Tab untuk memasukkan data yang seterusnya.

*Bagi menghapuskan keseluruhan data pada Cell, anda boleh menggunakan kekunci Backspace.

*Bagi mengedit data pada Cell, klik 2X pada Cell yang diinginkan.
*Selain itu, anda boleh menggunakan kekunci F2... bagi mengedit data pada Cell.
 

Pergerakkan Kekunci Anak Panah Dalam Ms-Excel

Pergerakkan Cell menggunakan Keyboard.

 Sumber : one-stop-solution.com
 

Simbol Tetikus Dalam Ms-Excel

Mouse pointer akan berubah bentuk apabila melalui beberapa bahagian di dalam Ms-Excel.
Nota 4 : Simbol Tetikus Dalam Ms-Excel Makmal Komputer Sk Petaling 1
Nota 4 : Simbol Tetikus Dalam Ms-Excel Makmal Komputer Sk Petaling 1
 

Pengenalan Worksheets

Setiap Workbook mengandungi 3 Worksheets secara preset (Default) iaitu dari Sheet 1 hingga Sheet 3.

Nota 3 : Pengenalan Worksheets Makmal Komputer SK Petaling 1
Worksheets boleh ditambah sehingga ke 255 sheet dalam satu fail Ms-Excel yang sama.

Nota 3 : Pengenalan Worksheets Makmal Komputer SK Petaling 1

Sumber :one-stop-solution.com 
 

 

Menambah/ Mengedit Data

Sekiranya anda hendak meminda maklumat kepada data yang telah ditaip.
  1. Pilih data di Cell yang hendak dipinda.
  2. Tekan kekunci F2 (Function Key
  3. Edit data yang hendak dibuat perubahan.
  4. Tekan kekunci Enter .
atau

  1. Klik 2X pada Cell yang hendak dipinda.
  2. Klik pada maklumat yang perlu dipinda dalam Cell berkenaan.
  3. Edit data yang hendak dipinda.
  4. Tekan kekunci Enter .
atau

  1. Klik pada Cell yang hendak dipinda.
  2. Klik di Formula Bar.
  3. Taipkan maklumat yang hendak dipinda.
  4. Tekan kekunci Enter .
*Kekunci Arrow/ Backspace/ Space Bar/ Delete boleh digunakan bagi meminda data.

Memilih Satu Ruang Data

  1. Klik pada permulaan Cell yang dipilih.
  2. Klik dan seret tetikus sehingga ke ruang Cell yang dikehendaki.
atau

  1. Klik pada permulaan Cell yang dipilih.
  2. Tekan kekunci Shift dan klik pada ruang Cell yang dikehendaki. (Shift-Clicking)
atau

  1. Gunakan kekunci Arrow untuk memilih permulaan Cell.
  2. Tekan kekunci Shift dan tekan kekunci Arrow ke bawah, ke atas, ke kanan atau ke kiri untuk memilih ruang yang dikehendaki.

Nota 8 : Memilih Satu Ruang Data Makmal Komputer


 

0 comments:

Post a Comment