1. Komputer tidak disenaraikan dalam network neighbourhood
Punca gangguan
- Installation windows yang tidak lengkap
- Konfigurasi LAN yang tidak sempurna
- Pemacu kad rangkaian (network driver) tidak berfungsi
- Kad rangkaian (network card) tidak berfungsi
- Pastikan kad rangkaian dipasang dengan sempurna
- Pasang semula pemacu kad rangkaian(network driver)
- Semak konfigurasi LAN anda dan uji semula dengan menaipkan ping localhost dalam petak run
- Pastikan protokol dipilih ialah TCP/IP
- Semak IP address dan subnet mask komputer anda
Punca gangguan
- Tiada sambungan LAN ataupun terputus
- Hub rosak
- Kad rangkaian (network card) tidak berfungsi
- Peiksa kabel rangkaian dan pastikan ianya bersambung dengan kad rangkaian
- Periksa sambungan yg terputus ataupun longgar dan pastikan ianya disambung ke hub
- Pastikan sumber elektrik dan suis hub dihidupkan
- Pastikan pin RJ-45 connector dipasang sempurna pada kabel
- Ganti RJ-45 connector ,kad rangkaian atau hub yang baru jika perlu
Punca gangguan
- Port yang berkenaan pada hub atau switch rosak
- Pindahkan kabel rangkaian ke port lain yang tidak rosak
- Gantikan hub yang baru
Punca gangguan
- Rangkaian tidak disambung dengan computer yang lain
- Hub rosak
- Kad rangkaian (network card) tidak disambung dengan sempurna
- Periksa dan pastikan kabel rangkaian disambung kepada hub dan komputer yang lain
- Pastikan hub berfungsi dengan baik
- Pastikan workgroup sama dengan komputer yang lain
Punca Gangguan
- Rangkaian untuk komputer yang berkenaan tidak berfungsi
- Periksa network setting untuk komputer berkenaan
- Periksa kabel dan network connector disambung dengan sempurna
- Pastikan kad rangkaian (network card) berfungsi
- Pastikan panjang kabel antara hub dan computer berkenaan tidak melebihi 100 meter
- Tambahkan hub atau pasang repeater jika panjang kabel melebihi 100 meter
Punca gangguan
- Alamat TCI/IP yang digunakan bertindih (sama bagi beberapa buah pc)
- Nama komputer(computer name) sama untuk beberapa buah komputer
- Ubah alamat TCP/IP yang bertindih
- Periksa dan pastikan tiada komputer yang sama nama
Punca Gangguan
- Login atau kata laluan yang tidak betul
- Workgroup yang diwujudkan tidak merujuk workgroup dalam server
- Rangkaian ke server tidak berfungsi
- Pastikan workgroup client pc sama dengan workgroup yang dinyatakan di dalam server
- Periksa kabel rangkaian dan port yang menyambungkan komputer kepada server
- Periksa kad rangkaian pada server dan computer yang berkenaan
Punca Gangguan
- Rangkaian yang menghubungkan node berkenaan tidak berfungsi
- Pertindihan alamat TCP/IP bagi node berkenaan dengan pc atau server
- Akses kepada node dihalang
- Fail driver tidak berfungsi dengan baik
- Pastikan semua sambungan rangkaian ke node berkenaan dalam keadaan sempurna.
- Semak alamat TCI/IP. Ubah jika ada alamat yang sama
Punca Gangguan
- Sambungan rangkaian yang tidak baik
- Kabel rangkaian terlalu panjang
- Masalah fail Windows
- Pastikan semua sambungan kabel dan penyambung RJ-45 ketat
- Kaedah penyambungan kabel 100-T digunakan
- Jalankan proses installation semula windows
Punca Gangguan
- Talian ADSL rosak, tidak disambung ataupun terputus
- Pastikan kabel telefon/ADSL disambungkan kepada modem
- Sekiranya lampu ADSL masih lagi berkelip tidak berhenti-henti, hubungi streamyx technical center 1300889515 untuk membuat laporan kerosakan talian
Punca Gangguan
- Rangkaian tidak berfungsi
- Julat alamat TCP/IP melebihi had disokong oleh router
- Konfigurasi internet browser computer yang berkenaan merujuk kepada connection yang salah atau tidak wujud
- Konfigurasi proxy salah ataupun tidak diperlukan
- Pastikan rangkaian berfungsi dengan baik
- Pastikan bilangan client tidak melebihi julat router pada satu-satu masa. Contohnya router jenis Allied Telesyn yang dibekalkan kepada makmal sekolah (projek SCHOOLNET) hanya membenarkan 62 node sahaja mengakses pada satu-satu masa
- Semak konfigurasi pelayar web dengan menggunakan option never dial a connection dalam Tools-Internet Option-Connections di mana kosongkan pada ruangan proxy (LAN settings)
Punca Gangguan
- Rangkaian dalaman ke modem/router tidak berfungsi
- Periksa kabel rangkaian dan penyambung RJ-45 dari modem/router ke hub switch dengan memastikan port yang berkenaan dalam keadaan yang baik
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete